Novinky

Prečo WordPress (nie?) je to pravé

WordPress ako najpopulárnješí nástroj na vytváranie webstránok má veľa výhod, ale aj nevýhod. V tomto článku sa pozrieme na niektoré z nich, s ktorými som sa počas práce s WordPressom stretol.

Spomedzi rôznych systémov na manageovanie obsahu (CMS) webstránok je WordPress jednoznačne najpopulárnejší. S podielom 43% stránok na internete jednoznačne vedie. Takýto pohľad, čisto cez jedno číslo, však môže byť zjednodušujúci.
Pozrime sa na niektoré z kladov ale aj záporov:

Obrovsku výhodou WordPressu je nízka cena a nenáročná ištalácia. Jediné čo potrebujete je priestor na serveri s priradenou doménou, čo sa dá kúpiť za pár € mesačne.

Potom stačí už len nahrať inštalačný súbor z wordpress.org (veľa hostingov ponúka automatizovanú inštaláciu) a preklikať sa inštaláciou čo nevyžaduje viac než výber z ponúkaných volieb.

Už základná inštalácia WordPressu obsahuje viaceré témy vzhľadu a výber pluginov  s rozširujúcimi funkcionalitami, ďaľšie možno pridať priamo z grafického rozhrania.

Toto sú zároveň dôvody, prečo podiel WordPressu na internete má relatívne malú výpovednú hodnotu – WordPressov je jednoducho tak veľa lebo vybudovať stránku v tomto prostredí skoro nič nestojí a zvládne to skoro každý.

Základom WordPressu je komunita, ktorá neustále pracuje na ešte krajších témach a funkčejších pluginoch. Tú však musí niekto živiť. Rôzne CMS pristupujú k získavaniu zdrojov rozlične. Niektoré vyberajú poplatky od používateľov a z týchto financujú vývoj. Iné idú cestou všetko je zadarmo a žijú zo sponzoringu.

WordPress sa vydal strednou cestou, kde sú vývojári na jednej strane platení z predaja prémiového obsahu a na druhej strane veľa funkcionalít je dostupných bezplatne. Toto je veľkou silou a zároveň slabinou WordPressu. Vývoj komerčných pluginov a tém prináša do prostredia financie použiteľné va vývoj bezplatných funkcionalít. Zároveň však vytvára silne konkurenčné prostredie, ktoré často škodí kvalite predávaných produktov.

Základným problémom s týmto trhovým prístupom je, že pokiaľ hľadáte produkty na agregovaných trhoviskách často narazíte na menej poctivých predajcov, ktorým ide o maximálny predaj s minimom úsilia o kvalitu. Na recenzie sa žiaľ často nedá spoľahnúť lebo správcovia zvyknú odstraňovať negatívne recenzie či sa rovno vyhrážajú kritikom zablokovaním všetkého kúpeného obsahu bez ohľadu na autora – samozrejme bez akejkoľvek náhrady.

Ďaľším mínusom tejto „komercializácie“ WordPressu sú prebujnelé témy. Aby sa produkty čo najlepšie predávali spravidla stierajú rozdiel medzi témou a pluginom. To samo o sebe nemusí byť zlé – je pohodlné stiahnuť jeden súbor s témou a dostať s ňou všetky potrebné pluginy. Ak však hľadáte jednoduchú tému s pár minimalistickými požiadavkami môže byť problém takúto nájsť. Často bude téma obsahovať tonu funkcionalít, ktoré nepotrebujete ale budú spomalovať stránku.

Zároveň to sťažuje výber lebo v záujme lepšieho predaja aj užitočné pluginy zvyknú mať nabalené množstvo funkcií, v ktorých nie sú veľmi dobré ale autor ich pridal aby bol produkt žiadanejší. Následne nie je ľahké vybrať najlepší produkt pre konkrétnu úlohu lebo namiesto jedného-dvoch pluginov cielených na konkrétny problém, do ktorých vývoja by sa koncentrovalo spoločné úsilie máme desiatky pluginov, z ktorých mnohé majú hľadanú funkcionalitu iba ako nedovarený prívesok na zvýšenie predaja.

Vážnym prejavom prelíňania sa pluginov a tém je takzvaný „theme-lock“. Ide o stav keď si kúpite komerčnú tému, ktorá už v sebe obsahuje pluginy. Keď ich neskôr potrebujete aktualizovať, lebo nie všetky témy automaticky obsahujú najnovšie verzie pluginov, alebo nahradiť iným –  bezplatným –  pluginom často zistíte, že to nie je možné. Autor témy ju úmyselne zamkol, aby sa nedala použiť bez licencie.

Vtedy nezostáva nič iné iba a) počkať až autor témy vydá aktualizáciu s požadovanými updatemi, b) oželieť funkcionalitu alebo c) pohľadať inú tému – čo však môže viesť ku kolapsu stránky a potrebe komplexnej prestavby v novej téme.

Pôvod WordPressu ako blogovej platformy stále limituje jeho flexibilitu. V základnej inštalácii sú dostupné iba dva typy obsahu – článok alebo stránka.

Ak potrebujete pridať do obsahov dáta v špecifickej štruktúre ako nové polia, alebo typy obsahov s vlastnými nastaveniami polí, musíte použiť rozširujúce pluginy. Tie však nie sú podporované všetkými témami a mnohé pluginy (hlavne čo sa týka zoraďovania a filtrovania v zoznamoch) sú limitované iba na dva predvolené typy obsahu.

Veľkou komplikáciou vychádzajúcou z týchto začiatkov WordPressu je zmätok v používaní pojmu ‚post’, ktorý môže označovať buď typ obsahu alebo konkrétny obsah bez ohľadu na jeho typ. Toto nie je jednoznačne vyriešené a autori používajú ‚post’ podľa vlastného úsudku, bez ohľadu na zrozumiteľnosť.

Podobne problematická môže byť aj multijazyčnosť. Základný WordPress sa príliš nevenuje podpore viacjazyčných obsahov a možnosti prekladov závisia čisto od dobrej vôle autore konkrétnej témy/pluginu.

Aj v prípade, že téma podporuje preklady budete pravdepodobne potrebovať viaceré prekladacie rozšírenia, keďže iba máloktoré sa venuje prekladom štruktúr aj obsahov.

Možnosťou je preťažiť zdrojový text, čo však v závislosti od štruktúry kódu môže byť dostupné iba „hacknutím“ zdrojového kódu pluginu/témy – takýto preklad sa zruší pri najbližšej aktualizácii

Mnohé problémy so štruktúrou dát vo WordPresse možno obísť pluginmy umožňujúcimi vyskladať stránku z elementov v grafickom rozhraní, bez potreby vytvárania vlastných polí či typov obsahu.

Tu si však treba uvedomiť, že každé nastavenie sa aplikuje iba na konkrétnu stránku a zmeny treba manuálne aplikovať na všetkých požadovaných miestach.

Toto je veľmi zjednodušený prehľad kladov a záporov. Spomínané negatíva nie sú neriešiteľné a skúsený developer si s mnohými poradí. Neruší to však základnú výhodu WordPressu – webstránka lacno a rýchlo pre každého?

Najnovšie správy